Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jak Dolny Śląsk, to Koleje Dolnośląskie. Odbudowa i inwestycje w regionie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
28-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Koleje Dolnośląskie

Podziel się ze znajomymi:

Dolny Śląsk umacnia swoją pozycję infrastrukturalnego serca Polski. – Dzięki strategicznym inwestycjom kolejowym tysiące mieszkańców zyskują dostęp do nowoczesnego i ekologicznego transportu. Sprawna kolej to najlepsza opcja na rozwój regionu – podkreśla Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Dzisiejsza konferencja prasowa „Odbudowa po powodzi – większy potencjał kolei na Dolnym Śląsku” przyniosła odpowiedzi na pytania dotyczące m. in. rozwoju regionu i kolei, a także postępów odbudowy infrastruktury po ubiegłorocznej powodzi. Co ważne, podczas spotkań w Kłodzku i Polanicy-Zdroju wielokrotnie podkreślono znaczenie Dolnego Śląska na mapie Polski, a także zapowiedziano miliardowe inwestycje w transport regionalny.

Kierwiński: Kilkaset milionów na odbudowę. To nie koniec

Województwo dolnośląskie odwiedzili pochodząca z Nowej Rudy wicemarszałek Sejmu Monika Wielichowska, Marcin Kierwiński, członek Rady Ministrów odpowiedzialny za działania na obszarach dotkniętych powodzią, a także odpowiedzialny za kolej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak oraz wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros.

– Dolny Śląsk na polskiej mapie jest dziś symbolem skutecznej i dobrze zorganizowanej odbudowy po powodzi. W ciągu zaledwie kilku miesięcy przywróciliśmy funkcjonowanie kluczowych elementów infrastruktury, w tym kolei, która działa w pełnym zakresie. To efekt współpracy rządu, samorządów i spółek państwowych, a także konkretnych środków – tylko na Dolny Śląsk skierowaliśmy już kilkaset milionów złotych na działania interwencyjne i inwestycyjne. Teraz skupiamy się na kolejnych krokach – wzmacnianiu infrastruktury w newralgicznych miejscach i przygotowaniu regionu na przyszłe wyzwania klimatyczne – powiedział minister Kierwiński. Wymienił też liczne inwestycje prowadzone na Ziemi Kłodzkiej. – Cztery miliardy złotych już trafiło na ten obszar – poinformował.

PKP PLK: Powódź nie wstrzymała inwestycji

Według wyliczeń podawanych przez PKP PLK na odbudowę infrastruktury kolejowej po powodzi na Dolnym Śląsku przeznaczono dotychczas 100 milionów złotych. – Potencjał wyremontowanej za ponad 150 mln zł linii Wrocław – Kłodzko – Międzylesie jest w pełni wykorzystywany. Teraz czas na kolejne wyzwania. Kolej na Dolnym Śląsku zyskuje nowe możliwości – przekonuje zarządca infrastruktury.

– Ostatnie miesiące pokazały, że nawet po trudnych doświadczeniach, takich jak ubiegłoroczna powódź, kolej w szybkim tempie wraca do pełnej sprawności, a inwestycje mogą być prowadzone zgodnie z planem. Zakończony w terminie remont linii Wrocław – Kłodzko – Międzylesie oraz przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii Kłodzko – Kudowa Zdrój to dowód na to, że zaangażowanie, sprawne działanie i techniczne przygotowanie przynoszą efekty – czytamy w komunikacie PKP PLK.



Nadchodzące miesiące mają być czasem kolejnych wyzwań. PKP PLK planują prace na linii z Kłodzka do Stronia Śląskiego na zarządzanym przez siebie odcinku od Kłodzka Nowego do Ołdrzychowic. W zakresie robót znajdą się zabudowa niezbędnych rozjazdów w Krosnowicach i Kłodzku, remont drogi kolejowej i dobudowa drugiego toru na odcinku 1 km. Dalszą trasę aż do Stronia Śląskiego będzie reaktywować Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. Również w innych punktach Dolnego Śląska planowane są prace poprawiające stan obiektów, torów i urządzeń. To przeglądy i naprawy ponad 30 napędów zwrotnicowych w miejscowościach: Kłodzko, Jawor i Boguszów-Gorce, prace przy sieci trakcyjnej, remonty obiektów inżynieryjnych m. in. między Gryfowem Śląskim i Lubaniem Śląskim, Kamienną Górą i Lubawką, Wałbrzychem Głównym i Głuszycą.



Najpierw przywracanie przejezdności, potem dalsze inwestycje

Prace na torach będą jeszcze skuteczniejsze dzięki wykorzystaniu pierwszej szlifierki torowej w Grupie Kapitałowej PKP PLK SA. Szlifierka do szyn kolejowych typu VULCANO LGT 10M to zaawansowane technologicznie urządzenie, które umożliwi precyzyjne szlifowanie i przywracanie profilu szyn na szlakach oraz w rozjazdach, podnosząc bezpieczeństwo i komfort jazdy. Nowoczesne maszyny gwarantują zwiększenie efektywności robót inwestycyjnych i utrzymaniowych.

– Po przejściu fali powodziowej naszym priorytetem było jak najszybsze przywrócenie przejezdności i bezpieczeństwa na dotkniętych odcinkach. Działaliśmy równolegle, prowadząc prace interwencyjne, ale też kontynuując zaplanowane inwestycje, między innymi na linii do Międzylesia. W najbliższych miesiącach skupiamy się na wzmacnianiu infrastruktury w miejscach szczególnie narażonych na ekstremalne zjawiska pogodowe. Nowoczesny sprzęt, jak np. szlifierka torowa, pozwoli jeszcze skuteczniej utrzymywać sieć w dobrym stanie technicznym – mówi prezes zarządu PKP PLK Piotr Wyborski.

Coraz większa sieć połączeń

W ostatnich latach samorząd województwa dolnośląskiego przywrócił połączenia kolejowe do miejscowości zamieszkiwanych przez ponad 200 tysięcy ludzi. W najbliższych latach sieć kolejowa obejmie miejscowości, w których żyje 50 tysięcy osób. Dynamiczny rozwój kolei regionalnej to kluczowy element strategii województwa – zarówno w kontekście turystyki, jak i mobilności edukacyjnej oraz gospodarczej.

Sprawne połączenia umożliwiają mieszkańcom Dolnego Śląska szybkie dotarcie do pracy, szkół i uczelni w dużych ośrodkach miejskich, takich jak Wrocław. – Zamiast debatować, na Dolnym Śląsku realizujemy konkretne projekty. Stąd nasza skuteczność w budowie infrastrukturalnego serca Polski. Tylko w tej kadencji na budowę linii kolejowych przeznaczono już pół miliarda złotych, a inwestycje w nowy tabor to 700 milionów złotych. Tylko w tym tygodniu zakupiono nowe pociągi o wartości blisko 300 milionów złotych, które wkrótce dotrą m. in. do Karpacza i Stronia Śląskiego – podkreśla marszałek województwa dolnośląskiego Paweł Gancarz. Tylko w tej kadencji Dolny Śląsk zamówił nowy tabor o łącznej wartości 700 mln zł.

Marszałkowi wtórowali przedstawiciele ministerstwa. – Gdy myślimy o Dolnym Śląsku, mówimy: Koleje Dolnośląskie – powiedział wiceminister Malepszak. – Ostatnie pół roku było sprawdzianem, który kolej na Dolnym Śląsku zdała. Dzięki dobrze zorganizowanym działaniom nie tylko przywróciliśmy przejezdność linii, ale też wykorzystaliśmy ten czas, by zbudować mocniejszą i bardziej odporną infrastrukturę. Teraz przed nami kolejne prace. Jestem przekonany, że ich tempo będzie równie szybkie – dodał.

Najszybsze pociągi regionalne w Polsce

Koleje Dolnośląskie dysponują obecnie najszybszymi pociągami regionalnymi w Polsce. Z Wrocławia do Kłodzka można dojechać w około godzinę, a do Kudowy-Zdroju w dwie godziny. Ale to nie wszystko: mieszkańcy województwa jeżdżą najszybszymi pociągami łączącymi jego stolicę z czterema największymi miastami regionu.

– Wrocław – Kłodzko w godzinę, Wrocław – Kudowa-Zdrój w dwie godziny. Ziemia Kłodzka ma bardzo szybkie połączenia ze stolicą Dolnego Śląska, co jest ważne zarówno pod kątem turystycznym, jak i społeczno-gospodarczym, bo mieszkańcy południa województwa mogą komfortowo i szybko dotrzeć do największego miasta w regionie – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5